md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸
کارخانه: پیاتزا کار با بازیکنان بزرگ را بلد است 

 رونمایی از گزینه‌های ایرانی کادر فنی تیم ملی والیبال سرمربی جوانان به تیم بزرگسالان می‌آید؟!



 
 سرویس ورزشی-
پس از انتخاب «روبرتو پیاتزا» به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران مهم‌ترین موضوع انتخاب دستیاران ایرانی اوست.
پس از پایان لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴، سید میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال اعلام کرد که یکی از ۱۵ مربی برتر دنیا برای هدایت تیم ملی والیبال کشورمان به خدمت گرفته خواهد شد که بر این اساس مذاکرات رئیس فدراسیون والیبال با چندین گزینه مطرح والیبال دنیا پس از پایان مرحله نهائی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ آغاز شد و پس از مذاکرات و بررسی‌های متعدد روبرتو پیاتزا ایتالیایی که در رتبه دوازدهم دنیا قرار دارد به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال مردان ایران تا پایان المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس انتخاب و معرفی شد. پیاتزا که سابقه هدایت تیم‌های مطرح والیبال دنیا چون میلانو ایتالیا، اسکرا بلخاتوف لهستان و مودنا ایتالیا را در کارنامه خود دارد، با قراردادی ۴ ساله (۲+۲) سکانداری تیم ملی والیبال کشورمان را برعهده گرفت.
پس از انتخاب این مربی ایتالیایی‌، میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال در گفت‌و‌گویی عنوان داشت: پائز (سرمربی پیشین تیم ملی ایران) تجربه خوبی نبود و باید یاد بگیریم که اگر اشتباه کردیم به آن اعتراف کنیم اما در شرایط آن زمان که نسلی قبلی رفته بود و نسل فعلی خودش را پیدا نکرده بود، چاره‌ای نداشتیم.
رئیس فدراسیون والیبال ایران در مورد استفاده از مربی ایرانی در کادر فنی جدید در کنار پیاتزا و توتولو گفت: قطعا از مربی ایرانی در کادر فنی استفاده می‌کنیم و قصد داریم برای نخستین بار از مربیان تخصصی بهره ببریم. ما نیاز داریم که یک پاسور، مدافع میانی و لیبروی بزرگ به بازیکنان ما آموزش دهد. ما لیستی از مربیان مناسب تهیه می‌کنیم و در اختیار پیاتزا قرار می‌دهیم و او انتخاب می‌کند. پیاتزا انتخاب می‌کند و او هم پاسخگو خواهد بود، البته هنوز اسم آنها مشخص نیست.
این مربی کار با بازیکنان بزرگ را بلد است
حضور پیاتزا در تیم ملی با واکنش مثبت برخی از کارشناسان والیبال رو‌به‌رو شد تا جایی که آنها در اظهار نظرات خود نگاه مثبت‌شان به این مربی ایتالیایی را نشان دادند. در همین خصوص مصطفی کارخانه گفت: ما در شرایطی هستیم که مربیان خیلی بزرگ به ایران نمی‌آیند؛ چرا که هم پول زیادی می‌خواهند و هم اینکه تیم ملی در شرایط خوبی نیست. البته پیاتزا مربی بارزومه و باکارنامه‌ای محسوب می‌شود که با بازیکنان بزرگ زیادی کار کرده است. ضمن اینکه ایتالیا یکی از کشورهای صاحب‌سبک در والیبال است و این مربی ایتالیایی می‌تواند روی مهارت‌های تاکتیکی و تکنیکی بازیکنان و همین‌طور طراحی تمرینات مدرن به والیبال ایران کمک کند. 
وی افزود: این مربی کار با بازیکنان بزرگ را بلد است و می‌داند چه زمانی بازیکنان را تشویق و چه زمانی با آنها برخورد کند. به هر حال انتظار از پیاتزا که یکی از ۲۰ مربی برتر دنیا محسوب می‌شود همین است؛ اما برای موفقیت نباید فقط به حضور پیاتزا اکتفا کنیم. ما به یک برنامه بلندمدت نیاز داریم و باید برنامه‌ای طراحی کنیم که تیم ملی را برای المپیک بعدی به بالاترین سطح کیفی برساند. 
کارخانه با اشاره به اینکه باید با آسیب‌شناسی، مشکلات مهم والیبال ایران مشخص شود، گفت: ما از والیبال دنیا عقب افتادیم و باید با شتاب بیشتر و البته با هوش و دانایی بیشتر حرکت کنیم. خوشبختانه با آمدن تقوی حواشی والیبال کمتر شده است. باید کمک کرد و متحدتر و منسجم‌تر جلو رفت. اتحاد و همبستگی خیلی مهم است و با تلاش بیشتر، والیبال ایران آینده درخشانی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: الان پیاتزا را انتخاب کرده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم به گذشته بازگردیم. او مربی مطرحی است و نباید نگران باشیم. پیاتزا بعد از ولاسکو بهترین سرمربی تیم ملی است و در تیم‌هایی که مربیگری کرده اثرات خوبی گذاشته است. امیدوارم او مثل عطائی بدشانس نباشد.
چه کسی همکار پیاتزا می‌شود؟
اما یکی از مسائل مهم درباره این مربی، انتخاب همکاران او در تیم ملی است. میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال بارها تأکید کرده بود که حتماً یک ایرانی را به عنوان مربی در کادر فنی تیم ملی والیبال انتخاب خواهد کرد. حالا پس از انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران این سؤال پیش می‌آید که آیا «پیاتزا» با گزینه‌های دستیاری که از سوی فدراسیون والیبال مطرح می‌شود موافقت می‌کند یا خیر.
تقوی پیش از انتخاب پیاتزا به حضور مربیان ایرانی در کنار سرمربی خارجی تأکید کرده بود و درباره حضور مربیان ایرانی در کنار سرمربی خارجی تیم ملی والیبال ایران گفته بود: «مربی خارجی نمی‌تواند دستیار ایرانی نخواهد، چون مربی ایرانی روحیات بازیکنان را می‌شناسد. پائز اصلاً روحیات بازیکنان را نمی‌شناخت و کمک فنی را از مربیان ایرانی قبول نمی‌کرد. ما مجموعه‌ای از مربیان را معرفی می‌کنیم که قطعاً پیمان اکبری، رضا تندروان و محمد ترکاشوند و رضا مؤمنی مقدم جزو آنها هستند و باید از بین آن‌ها کسانی را
انتخاب کند.»
البته به احتمال زیاد تقوی با پیاتزا و فدراسیون والیبال ایران در مورد انتخاب دستیارانش به توافق رسیده و او از بین گزینه‌های پیشنهادی فدراسیون کسی را انتخاب خواهد کرد. البته طبق پیگیری‌های خبرگزاری مهر گویا محمدرضا تندروان و رضا مؤمنی مقدم هر دو جز گزینه‌های دستیاری تیم ملی والیبال ایران هستند. با توجه به اینکه رضا مؤمنی مقدم هدایت تیم ملی والیبال جوانان را برعهده‌ دارد و بخش زیادی از بازیکنان فعلی تیم بزرگسالان از رده جوانان هستند و تغییر نسلی در تیم ملی والیبال ایران به وجود آمده؛ بنابراین مؤمنی مقدم با توجه به شناختی که از بازیکنان جوان دارد می‌تواند یکی از گزینه‌های حتمی فدراسیون برای انتخاب دستیاری پیاتزا باشد.
البته در کنار آن محمدرضا تندروان هم که سال گذشته هدایت تیم شهداب یزد را برعهده داشت و به عنوان نایب قهرمانی هم رسید، دیگر گزینه دستیاری فدراسیون برای پیاتزا در تیم ملی والیبال ایران است؛ با توجه به اینکه تندروان هم در حال حاضر هدایت تیمی را در اختیار ندارد، او هم جزو گزینه‌های جدی فدراسیون است.