md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
در مراسم تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید میراث ‌فرهنگی

عارف: میراث فرهنگی، غرور ملی و شاخص فرهنگ ما در سراسر دنیاست

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: میراث فرهنگی نماد تمدن غنی ایران است و امانتی در اختیار ماست که باید با احیاء و حفاظت از آن، به نسل آینده سپرده شود، این میراث، غرور ملی و شاخص فرهنگ ما نه تنها در داخل کشور که در سراسر دنیاست.
 
 
 
 
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم معارفه سیدرضا صالحی امیری به‌عنوان وزیر میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی دولت چهاردهم و تکریم عزت‌الله ضرغامی که در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت برگزار شد، با تقدیر از تلاش‌های  وزیر میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم گفت:  اقدامات صورت گفته در طی چهار دهه فعالیت در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی‌، کارهای بزرگ و ارزشمندی بوده ‌، ولی نسبت به کارهایی که باید صورت می‌گرفت وضعیتمان مناسب نیست و با وجود آنکه تمامی مسئولان این حوزه با تعصب فعالیت کردند اما این سؤال مطرح است که چرا هنوز با مسائل و چالش‌های اساسی رو‌به‌رو هستیم؟
وی با بیان این‌که حوزه گردشگری باید با اتکاء به «میراث فرهنگی» و «صنایع دستی» ارتقاء‌ یابد گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که گردشگرانی که به ایران می‌آیند عمدتا افرادی‌ علاقه‌مند به آثار تاریخی و میراث فرهنگی ما هستند اما ما برای این گردشگران چه کردیم؟  با یک «توجه حداقلی» می‌توان سالانه حداقل ۱۰۰ هزار فرصت شغلی را در این بخش ایجاد کرد و در پایان برنامه هفتم از ۵۰۰ هزار فرصت شغلی به یک میلیون فرصت در این بخش رسید.
معاون اول رئیس‌جمهور در توضیح سه حوزه زیر مجموعه این وزارتخانه گفت:« میراث فرهنگی» نماد تمدن غنی ایران است و امانتی در اختیار ماست که باید با احیاء و حفاظت از آن، به نسل آینده سپرده شود، این میراث‌،«غرور ملی» و شاخص فرهنگ ما نه تنها در داخل کشور که در سراسر دنیاست. در این حوزه کارهای ارزشمندی صورت گرفته است اما نسبت به آنچه که باید می‌شد اندک است و اکنون باید از خود بپرسیم که چرا با آنکه سازمان و وزارتخانه مستقلی در این حوزه داشته‌ایم هنوز با چالش‌ها و مسائل اساسی رو‌به‌رو هستیم؟
عارف با بیان آنکه در حوزه گردشگری باید در پایان دولت چهاردهم به ۱۵ میلیون گردشگر برسیم گفت: رسیدن به این تعداد گردشگر هم عملی  و هم ضروری است. همچنین صالحی امیری با بیان اینکه ما باید با امیدآفرینی مانع مهاجرت  و جلای وطن نسل جدید شویم‌، گفت:‌ اقوام مختلف همگی اعضاء خانواده ایرانی هستند‌، همه ما یک هویت مشترک داریم که هویت ایرانی است و باید علاوه‌بر نسل جدید، به جهانیان نیز این هویت خود را معرفی ‌نماییم و در این مسیر بزرگ‌ترین جذابیت ما، تمدن ایران ماست و ما باید قدر آن را بدانیم.
عزت‌الله ضرغامی‌، وزیر پیشین میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی نیز با توضیح دشواری‌ها در مسیر لغو روادید با ۳۰ کشور جهان گفت: اکنون سه و نیم میلیارد از جمعیت دنیا‌، یعنی نیمی از مردم دنیا می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند.