md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷

استرالیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی را برای زیر شانزده ساله‌ها ممنوع می‌کند

 
 
نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید دولت این کشور استفاده از شبکه‌های اجتماعی را برای گروه سنی زیر ۱۶ سال به دلیل آسیب‌ها و خطراتی که دارد ممنوع می‌کند.
درباره تاثیر سوء شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان کودکان و نوجوانان در کشورهای غربی تقریباً بین همه پژوهشگران و کارشناسان اجماع وجود دارد. به همین دلیل برخی از دولت‌های غربی شروع به تدوین و تصویب قوانینی کرده‌اند تا کودکان و نوجوانان را از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی نجات دهند. مؤسسه آمریکاییِ «روزنامه دیجیتال پولیتیکو» چندی پیش در گزارشی با اشاره به تحقیقات انجام‌شده در مورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان کودکان و نوجوانان، نوشته بود: «کشورهای گوناگون به دنبال ایجاد محدودیت و وضع قوانین در استفاده از این پلتفرم‌ها هستند.» در بخشی از گزارش این روزنامه دیجیتال آمده بود: «استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی در نقاط مختلف جهان به معضلی بزرگ برای والدین تبدیل شده است. در حال حاضر برخی کشورها نخستین گام‌ها را برای مهار استفاده بیش از حد از پلتفرم‌های اجتماعی بزرگ مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک برمی‌دارند.» 
پولیتیکو سپس با اشاره به اقدامات چین، فرانسه و اتحادیه اروپا در این زمینه می‌نویسد: «در این میان، چین به دنبال آن است تا زمان استفاده کودکان از گوشی‌های هوشمند و تبلت را کاهش دهد و آن را به ۴۰ دقیقه محدود کند. در ایالت یوتا آمریکا نیز به تازگی براساس یک قانون استفاده کودکان از رسانه‌های اجتماعی منوط به اجازه والدین شده است. در فرانسه نیز تولیدکنندگان هدف قرار گرفته و دولت از آنها خواسته است تا با نصب یک سیستم کنترل والدین بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، استفاده و حتی روشن و خاموش کردن این وسایل با اجازه پدر و مادر باشد. در اتحادیه اروپا نیز به طور گسترده برنامه‌هایی تحت عنوان قانون خدمات دیجیتال (DSA) اعلام شده که براساس آن که پلتفرم‌های برخط همچون تیک‌تاک، فیس‌بوک و یوتیوب مجبور به اثبات سالم بودن محصولات‌شان برای کودکان به کمیسیون اروپا هستند.
 استرالیا هم شروع کرد
گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت استرالیا نیز تصمیم گرفته است استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی را سامان بخشد. نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرده که دولت این کشور استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی را برای گروه سنی زیر ۱۶ سال ممنوع می‌کند. ایرنا در این‌باره به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته است که، «آنتونی آلبانیز»، گفت قانون دولت فدرال استرالیا برای دور نگه داشتن کودکان از رسانه‌های اجتماعی امسال به تصویب خواهد رسید... حداقل سن کودکان برای ورود به سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک تعیین نشده است، اما انتظار می‌رود بین ۱۴ تا ۱۶ سال باشد. نخست‌وزیر استرالیا سن محدودیت موردنظر خود برای کاربران را زیر ۱۶ سال اعلام کرد و اظهار داشت: آزمایش‌های تأیید سن در ماه‌های آینده برگزار می‌شود، اگرچه تحلیلگران گفتند که از نظر فنی امکان اعمال محدودیت سنی برخط (آنلاین) وجود ندارد.
آلبانیز که با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی استرالیا گفت‌و‌گو می‌کرد، این را هم اضافه کرد که: «ما می‌خواهیم بچه‌ها تجربیات واقعی با افراد واقعی داشته باشند، زیرا می‌دانیم که رسانه‌های اجتماعی باعث آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. این یک آفت است و ما می‌دانیم که پیامدهای سلامت روان برای بسیاری از جوانان وجود دارد.» «پیتر داتون»، رهبر حزب محافظه‌کار استرالیا (حزب مخالف دولت حاکم) گفته از این محدودیت سنی حمایت خواهد کرد. چرا که «هر یک روز تأخیر، بچه‌های کم سن و سال را در برابر آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی آسیب‌پذیرتر و زمان تکیه بر شرکت‌های فناوری را برای اعمال محدودیت‌های سنی محدودتر می‌کند.»