md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷

کره جنوبی  تسلیحات اتمی خود را می‌خواهد

 
 
ساز جدایی کره‌جنوبی از چتر هسته‌ای آمریکا مدت‌هاست کوک شده و نظرسنجی‌ها و اظهارات برخی از مقامات سئول بر چنین گزارش‌هایی صحه می‌گذارند. سئول در واقع خواستار تسلیحات اتمی خود است.
درست در این شرایط که کره‌شمالی با سرعت در مسیر گسترش تسلیحات اتمی و غیراتمی خود پیش می‌رود، از همسایه جنوبی نیز حرف‌های جدیدی مخابره می‌شود. در واقع ساز جدایی کره‌جنوبی از چتر هسته‌ای آمریکا کوک شده و نظرسنجی‌های جدید و حتی اظهارات برخی از مقامات سئول بر چنین گزارش‌هایی صحه می‌گذارند. «کیم یونگ‌هیون»، وزیر دفاع کره‌جنوبی چند روز پیش اعلام کرد که از توسعه تسلیحات هسته‌ای توسط کشورش استقبال می‌کند؛ اظهارنظری که چیزی جز نوعی عدم‌اعتماد به آمریکا، به عنوان حامی و محافظ هسته‌ای برای بیش از هفت دهه، تلقی نمی‌شود. نظرسنجی «گالوپ کره» نیز نشان می‌دهد که ۷۲.۸درصد از مردم کره‌جنوبی خواستار توسعه تسلیحات هسته‌ای خود هستند. این پایگاه خبری آمریکایی چنین موضعی را «قابل درک» می‌داند زیرا با استناد به آمار و ارقام مؤسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم (سیپری) گزارش می‌کند که کره‌شمالی تا ۵۰ سلاح هسته‌ای و حتی بیشتر از این عدد را هم دارد.
«دیوید مکسوِل» که در ارتش آمریکا در کره‌جنوبی خدمت کرده است، می‌گوید: «کسانی که از توسعه سلاح‌های هسته‌ای بومی توسط کره‌جنوبی حمایت می‌کنند، در واقع از استراتژی جنگ سیاسی کیم جونگ اون (رهبر کره‌شمالی) برای براندازی دولت و جامعه کره‌جنوبی و همچنین ایجاد شکاف در ائتلاف واشنگتن-سئول حمایت می‌کنند... کیم از درخواست کره‌جنوبی برای تسلیحات هسته‌ای استقبال می‌کند زیرا احتمالاً از آنها نمی‌ترسد و موجب بازدارندگی او هم نخواهد شد. مهم‌تر از همه، داشتن تسلیحات هسته‌ای توسط کره‌جنوبی نشان‌دهنده عدم‌اعتماد به چتر هسته‌ای ایالات‌متحده، کمک‌ها و بازدارندگی گسترده آن است.»
 تحرکات کره‌شمالی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
همچنین از کره‌شمالی خبر می‌رسد که «کیم جونگ اون»، رهبر این کشور در مراسم هفتادوششمین سالروز بنیانگذاری «جمهوری دموکراتیک خلق کره»، اقدامات و تحرکات غیرقانونی آمریکا و متحدانش در منطقه را دلیل گسترش روزافزون زرادخانه هسته‌ای پیونگ‌یانگ توصیف کرد. کیم تأکید کرد که کره‌شمالی به منظور حفظ آمادگی رزمی برای رویارویی با آمریکا و متحدانش، زرادخانه هسته‌ای پیونگ‌یانگ را به طور روزافزون گسترش خواهد داد. به گفته رهبر کره‌شمالی، آمادگی براساس استفاده درست از سلاح هسته‌ای در هر لحظه جهت حصول اطمینان از احقاق حقوق امنیتی این کشور الزامی است.
خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی به نقل از کیم اضافه کرد که قوای قدرتمند نظامی برای مقابله با «آمریکا و دنباله‌روهای این کشور» ضرورت دارد. آن‌طور که مهر نوشته است، اظهارات رهبر کره‌شمالی در واکنش به توافق دفاعی جدید بین آمریکا و کره‌جنوبی با هدف ادغام تسلیحات هسته‌ای واشنگتن با تسلیحات متعارف سئول به منظور مقابله با پیونگ‌یانگ مطرح شده است. کیم همچنین تأکید کرد: «کره‌شمالی با تهدیدی بسیار بزرگ مواجه و دلیل آن هم گسترش بی‌ملاحظه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در منطقه است که حالا در حال تبدیل شدن به یک پایگاه هسته‌ای شده است.»