md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸
وزیر بهداشت:

جوانی جمعیت، موضوعی فرابخشی و ملی است

 
 
 
وزیر بهداشت، جوانی جمعیت را موضوعی فرابخشی و ملی دانست و گفت: تمامی دستگاه‌ها، ارگان ‌ها و وزارتخانه‌‌ها در موضوع جوانی جمعیت دخیل هستند.
به گزارش وبدا، محمدرضا ظفرقندی در نشست دو روزه کشوری سلامت مادران و جوانی جمعیت، با تأکید بر این که موضوع جوانی جمعیت، موضوعی فرابخشی و ملی است، تصریح کرد: حدود 70 درصد مشکلات حوزه سلامت خارج از این حوزه شکل می‌گیرد و چنانچه هماهنگی‌های بین بخشی و فرابخشی وجود نداشته باشد، این مشکلات باقی می‌ماند.
وی افزود: سالیانه 20 هزار جوان را بر اثر تروما از دست می‌دهیم، در تعطیلات هفته گذشته 400 جوان در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست دادند؛ این موضوع یکی از مسائل آسیب‌‌رسان به جمعیت کشور محسوب می‌ شود که باید در کانون توجه قرار گیرد. اگر جاده‌ها و اتومبیل‌ها اصلاح و سایر مشکلات در مقوله تصادفات حل نشوند، کار حوزه بهداشت و درمان سخت می‌شود.
وزیر بهداشت ضمن تأکید بر نگاه سیستماتیک در حوزه جوانی جمعیت، گفت: در نظر داریم که یک تولیت قوی، سیستماتیک و همه‌ جانبه برای موضوع جوانی جمعیت ایجاد کنیم و این کار را با حمایت رئیس‌جمهور عملیاتی می‌ کنیم. اگر بخش ‌های اثرگذار در حوزه جمعیت بر اساس ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت به وظایف خود عمل کنند، مشکل جوانی جمعیت در آینده‌ای نزدیک برطرف می‌‌شود.
ظفرقندی با بیان این که با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت کشور، باید برای حل مسائل اثرگذار بر افزایش جمعیت اقدام کنیم، افزود: حل بخش عمده ‌ای از این مسائل بر عهده وزارت بهداشت است و اقدامات باید به نحوی باشد که به نرخ رشد قابل توجهی دست‌ یابیم. اگر در حوزه جوانی جمعیت بموقع اقدام نکنیم، در سال‌های آینده، ایران سالمندترین کشور دنیا و منطقه خواهد شد و آینده کشور دچار آسیب می‌شود.
تاکید بر تدوین بسته‌‌های متنوع بیمه ‌ای برای خدمات درمان ناباروری
در نشست کشوری سلامت مادران و جوانی جمعیت بر موضوعاتی همچون تدوین بسته‌‌های متنوع بیمه‌‌ای برای خدمات درمان ناباروری، لزوم گسترش مراکز سطح دو و سه درمان ناباروری، خوشایندسازی زایمان طبیعی و رفع موانع فرزندآوری و ارتقای سلامت مادر و کودک و تأمین سلامت نوزادان، تأکید شد.
صابر جباری، رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، در این نشست، از توقف کاهش نرخ باروری کشور خبر داد و گفت: برای اجرای سیاست‌‌های افزایش جمعیت باید از ظرفیت متخصصان زنان استفاده کنیم. وزارت بهداشت به موضوع زایمان طبیعی توجه کرده و تصمیم بر این است که زنان را از سزارین به سمت زایمان طبیعی سوق ‌دهیم. به همین دلیل، باید حضور متخصصان زنان در جهت افزایش زایمان ایمن و طبیعی افزایش یابد.
تأکید بر خوشایندسازی
 زایمان طبیعی
در ادامه این نشست، فاطمه محمدبیگی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: خوشایندسازی زایمان طبیعی مهم است، در زمان حاضر استان گیلان و مازندران بیشترین آمار سزارین را دارند و میزان سزارین آنها نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ درصد است و در عین حال کمترین میزان ولادت را در کشور دارند و هشدار اضمحلال جمعیتی در این دو استان به صدا درآمده است.
وی افزود: تدوین بسته‌‌های متنوع بیمه‌‌ای برای خدمات، گسترش مراکز سطح دو و سه درمان ناباروری طبق قانون باید انجام شود که تا حد زیادی پیش رفته اما باید توسعه یابد. باید در مجلس و دولت با تصویب قوانین از طرق مختلف برای افزایش مراکز زایمان ایمن، تقویت نظام مامایی و به‌ورزی اقدام کنیم.
نرخ موالید در ۱۵ استان کشور افزایش یافته است
در ادامه، امیرحسین بانکی‌‌پور، رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس یازدهم نیز اظهار داشت: حدود ۲ سال از زمان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌گذرد، اما طی این مدت به دستاوردهای بزرگی نائل آمده‌‌ایم. بررسی‌‌ها بیانگر این است که سیاست‌‌های جمعیتی به سرعت اثرگذار نیست، اما قانون جوانی جمعیت و اجرای آن اثرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه پس از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شاهد تغییر در الگوی باروری کشور هستیم، گفت: از سال ۹۴ تا زمان آغاز قانون جوانی جمعیت، میزان نرخ بارداری کشور حدود ۲۰ درصد کاهش یافته بود، اما بر اساس آمار منتشر شده در بهار امسال میزان نرخ موالید در ۱۵ استان کشور افزایش یافته است.