md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸

اظهارات عجیب همتی درباره رشد اقتصادی غیرنفتی

 
 
وزیر اقتصاد در حالی سعی می‌کند کیفیت رشد مثبت اقتصادی در سه سال اخیر را مخدوش کند که رشد بدون نفت در دولت شهید رئیسی دو و نیم برابر دولت روحانی بوده است.
وزیر اقتصاد در سی و چهارمین همایش «بانکداری اسلامی» مدعی شد: اینکه طی 
سه چهار ساله گذشته رشد اقتصادی یک مقدار بالا رفته به خاطر افزایش صادرات نفت است. این را هر کسی که ترم اول اقتصاد را خوانده می‌فهمد. رشد اقتصادی ما منابع محور است؛ هر وقت صادرات نفت بالا می‌رود رشد ما بالا می‌رود هر وقت صادرات نفت پایین می‌آید رشد ما هم پایین می‌آید. آن‌هایی که می‌گفتند دهه ۹۰ رشد پایین آمده خودشان می‌دانند به خاطر تحریم و کاهش درآمد نفتی بوده است.
گفتنی است برخلاف ادعای همتی، رشد اقتصادی بدون نفت در دولت رئیسی دو و نیم برابر دولت روحانی بوده است.
متوسط رشد فصلی اقتصادی بدون نفت در دولت شهید رئیسی (پاییز ۱۴۰۰ - زمستان ۱۴۰۲) چهار درصد بوده است. این در حالی است که متوسط رشد فصلی اقتصادی بدون نفت در دولت روحانی (پاییز ۱۳۹۲ - تابستان ۱۴۰۰) فقط یک و شش دهم درصد بود.
بنابراین ادعای همتی مبنی بر اینکه رشد اقتصادی کشور در دولت رئیسی ناشی از نفت بوده، با واقعیت منطبق نیست.
 من مسئول کاهش تورم نیستم
همتی همچنین در این مراسم اظهار داشت: 
نه تنها به بانکداری بدون ربا نرسیدیم بلکه از آن دور هم شده‌ایم و حتی از بانکداری متعارف هم دور شده‌ایم.
وی افزود: من اعتقاد به استقلال بانک مرکزی دارم و در قانون جدید تاکید شده است که مسئول تورم بانک مرکزی است. چند روز پیش آقای مصباحی گفته بود که ببینیم همتی تورم را چه می‌کند. کنترل تورم بر عهده من نیست ولی کمک می‌کنم که بانک مرکزی در کنترل تورم موفق بشود. همتی در واکنش به انتقادات شدید مردم از اظهارات او در دفاع از تسهیلات بانک‌ها به کارکنان خودشان هم گفت: اخیراً گفتند که چرا از کارکنان بانک‌ها دفاع کردید. من به عنوان وزیر اقتصاد وظیفه دارم دفاع کنم. از کشاورزان‌ پرستاران هم دفاع کردم. از همه دفاع می‌کنیم.