md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

۲۰ طرح پتروشیمی  امسال به بهره‌برداری می‌رسد

 
 
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سال ۱۴۰۳ شاهکار صنعت پتروشیمی به ثمر می‌رسد و با برنامه‌ریزی انجام‌شده برای بهره‌برداری از ۲۰ طرح پتروشیمی، امسال بالاترین تعداد افتتاح طرح‌های پتروشیمی در طول تاریخ صنعت پتروشیمی تجربه می‌شود.
به گزارش شانا، مرتضی شاهمیرزایی در نشست خبری در سومین روز از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی با بیان اینکه ۶۶ سال از آغاز فعالیت صنعت پتروشیمی در ایران می‌گذرد، افزود: تولید واقعی صنعت پتروشیمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدون هیچ‌گونه محدودیتی تنها سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که این رقم اکنون به ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در فعال‌کردن طرح‌هایی که برای سال‌ها راکد مانده بود، تصریح کرد: سال ۱۴۰۳ شاهکار صنعت پتروشیمی به ثمر می‌رسد، به‌طوری‌ که بهره‌برداری از ۲۰ طرح پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است که از ابتدای سال تاکنون شش طرح افتتاح شده‌ و امسال بالاترین تعداد افتتاح طرح‌های پتروشیمی در طول تاریخ صنعت پتروشیمی تجربه می‌شود.
شاهمیرزایی فعال‌سازی طرح‌های پتروشیمی راکد ازجمله آغاز دوباره عملیات اجرائی طرح پتروشیمی گلستان را از اقدام‌های مهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی برشمرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتظار دارد شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اهتمام ویژه برای تأمین خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی داشته 
باشند.
معاون وزیر نفت به اهتمام ویژه‌ای که برای داخلی‌سازی ۱۰۰درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی انجام شد اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از ۸۷درصد کالا و تجهیزات این صنعت در داخل تولید می‌شود و برنامه‌ریزی شده است که تا چند سال آینده جشن خودکفایی در این زمینه را نیز بگیریم.
شاهمیرزایی به برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده برای توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش در مناطق مکران، لامرد، انرژی‌بر پارسیان، دیر و طرح توسعه ماهشهر اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود نخستین فاز از طرح‌های منطقه پتروشیمی مکران امسال به بهره‌برداری برسد.
معاون وزیر نفت درباره پرسشی در زمینه تولید واقعی و صادرات صنعت پتروشیمی ایران یادآور شد: این صنعت در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۵ میلیون تن محصول تولید کرده که حدود ۳۰ میلیون تن آن صادرات، ۱۳ میلیون تن فروش داخلی و مابقی خوراک بین‌مجتمعی بوده است.
وی با اعلام اینکه تولید واقعی پتروشیمی‌ها برای سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۸۰ میلیون تن برآورد می‌شود، گفت: امروز بیش از ۵۵۰‌گرید انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید و به پنج قاره صادر می‌شود.