md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
آمارهای بانک مرکزی نشان داد

اختصاص «یک هزارم» از مانده تسهیلات 15 بانک خصوصی به قانون جهش تولید مسکن!

 
 
 
بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان داد که سه درصد از مانده تسهیلات اعطائی 19 بانک خصوصی به قانون جهش تولید مسکن اختصاص یافته و سهم 15 بانک فقط یک دهم درصد است.
به گزارش اقتصاد معاصر؛ براساس قانون جهش تولید مسکن که در شهریورماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف شدند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را هر سال با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش نهضت ملی مسکن اختصاص دهند به طوری که در سال اول اجرای قانون از حداقل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کمتر نباشد و در سال‌های آینده حداقل منابع تسهیلاتی مذکور متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.  
در تبصره این ماده، بانک‌های تخصصی به غیر از بانک مسکن از شمول احکام این ماده مستثنی شده‌اند. گفتنی است که بانک‌های تخصصی به غیر از بانک مسکن، بانک‌های کشاورزی، توسعه صادرات، صنعت و معدن و توسعه تعاون هستند.
سهم ۵۶ درصدی بانک مسکن
بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که بانک مسکن رقمی بالغ بر ۹۷ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن پرداخت کرده است. اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۱۹ بانک خصوصی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان تیرماه ۱۴۰۳، در مجموع فقط ۵۴ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن در بخش شهری و روستایی پرداخت کرده‌اند. به عبارت دیگر بانک مسکن به تنهائی ۷۹ و چهار دهم درصد بیشتر از کل این ۱۹ بانک، تسهیلات پرداخت کرده است.  
عجیب‌تر آنکه از این رقم ۵۴ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان تسهیلاتی که این ۱۹ بانک پرداخت کرده‌اند 
۵۳ هزار و ۵۰۷ میلیارد تومان آن را بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و رفاه پرداخت و 1045 میلیارد تومان دیگر را ۱۵ بانک خصوصی دیگر پرداخت کرده‌اند.
در طول این سال‌ها بانک‌ها علت عدم پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن را کمبود منابع مالی عنوان می‌کردند و این در حالی بوده که اغلب این بانک‌ها رشد قابل توجهی در مانده تسهیلات اعطائی داشته‌اند.
به عنوان مثال، بانک اقتصاد نوین ۸۰ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان رشد مانده تسهیلات اعطائی داشته اما در این مدت فقط ۲۶۴ میلیارد تومان تسهیلات ساخت و ۳۲۸ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت کرده و سهم تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن از کل رشد مانده تسهیلات این بانک فقط هفت دهم درصد است.
همچنین، بانک ایران زمین 4528 میلیارد تومان رشد در مانده تسهیلات داشته اما فقط ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات ساخت و ۱۷۷ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت کرده که در مجموع فقط چهار و دو دهم درصد از کل مانده تسهیلات این بانک است.
کمترین نسبت تسهیلات ساخت مسکن با نسبت صفر، مربوط به بانک پاسارگاد می‌شود. این در حالی است که بانک پاسارگاد (بدون احتساب تسهیلات ارزی) ۲۹۰ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان رشد در مانده تسهیلات اعطائی داشته است. بانک‌های سرمایه و دی هم هیچ تسهیلاتی برای ساخت مسکن پرداخت نکرده‌اند اما رشد مانده تسهیلات اعطائی آنها منفی بوده است.
سهم 3 درصدی!
این ۱۹ بانک خصوصی در مجموع (بدون احتساب تسهیلات ارزی) از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا تیرماه ۱۴۰۳ بالغ بر 1790 هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان رشد در مانده تسهیلات اعطائی داشته‌اند و از این رقم فقط سه و چهار صدم درصد را به بخش ساخت مسکن اختصاص داده‌اند. 
البته همان‌طور که پیشتر ذکر شد ۹۸ درصد از این تسهیلات را چهار بانک صادرات، ملت، تجارت و رفاه پرداخت کردند. درواقع اگر این چهار بانک را از فهرست تسهیلات دهندگان خارج کنیم ۱۵ بانک باقی مانده، ۸۲۵ هزار و ۵۲۷ میلیارد تومان رشد در مانده تسهیلات اعطائی داشته‌اند اما فقط 1045 میلیارد تومان تسهیلات به بخش ساخت مسکن اختصاص داده که معادل یک دهم درصد از رشد مانده تسهیلات اعطائی این بانک‌هاست.