md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۷۶۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
معاون وزیر نفت:

عراق هیچ بدهی گازی به ایران ندارد

 
 
 
معاون وزیر نفت درباره بدهی گازی عراق به ایران، گفت: عراق یکی از مشتری‌های خوب ماست که پولش را بموقع ‌و نقد پرداخت می‌کند و اکنون هیچ بدهی وجود ندارد.
به گزارش ایلنا، سعید توکلی در حاشیه مراسم تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز در جمع خبرنگاران درباره رقم ناترازی گاز اظهار داشت: با بیان اینکه اکنون روزانه حداقل ۲۶۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز در کشور وجود دارد. البته این موضوع دلیل بر این نیست که وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران کار خود را به خوبی انجام ندهند و زمستان امسال با تکمیل تعمیرات و ذخیره‌سازی مطلوب گاز مایع از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و با همکاری وزارت نیرو مشکلی نخواهد بود. 
وی درباره قرارداد گازی با ترکمنستان افزود: اجرای این قرارداد نیاز به زمان‌بندی دارد و تاکنون اقدام‌هایی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره تحویل گاز به نیروگاه‌ها گفت: امسال میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها بی‌نظیر بود اما برای زمستان بحث سبد انرژی باید مطرح شود. طبیعتا بزرگ‌ترین دغدغه وزارت نفت در زمستان تامین گاز خانگی است لذا نیروگاه‌ها باید آمادگی این را داشته باشند تا در جاهایی که تعریف می‌شود از سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند.
توکلی درباره قرارداد گازی با روسیه گفت: امضای تفاهم‌نامه گازی با روسیه هم بسیار مطلوب است و امیدوارم این توافقنامه به‌زودی به نتایج عملیاتی برسیم. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها در حوزه گاز و باتوجه به اینکه از تکالیف ما در برنامه هفتم توسعه، تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه است در این راستا یکی راهکارها، تبادل گاز با روسیه است.
او با بیان اینکه صادرات به ترکیه در حال انجام است؛ درباره بدهی گازی عراق به ایران، تاکید کرد: عراق یکی از مشتری‌های خوب ماست که پولش را بموقع ‌و نقد پرداخت می‌کند و اکنون هیچ بدهی وجود ندارد.
دیپلماسی غیررسمی برای صادرات گاز
گفتنی است، پاکستان با جمعیت بیش از 200 میلیون نفر به دنبال متنوع سازی واردات گاز از ایران، قطر و ترکمنستان است. بنابراین، پروژه تاپی، مشکلی برای انتقال گاز ایران به پاکستان ایجاد نمی‌کند. مانع تراشی‌های آمریکا هم با توسل به برقراری دیپلماسی رسمی و غیررسمی ایران در پاکستان، قابل رفع است. ایران و پاکستان، دوستان زیادی در بین مسئولان، تاجران، علما و عناصر فرهنگی و نظامی و... در کشورهای یکدیگر دارند که از این ظرفیت‌ها باید برای افزایش منافع دو کشور در همه زمینه‌ها استفاده شود. 
«مهران امیرمعینی»؛ مدیرعامل پیشین شرکت صادرات گاز درباره بازاهای گازی گفت: دغدغه اول ما باید توسعه منابع گازی خودمان باشد و بعد مطمئن باشیم بازار به‌دست می‌آید. نتیجه اینکه ترکمنستان تهدید جدی نیست. شاید برخی منافع‌مان را از دست بدهیم ولی حداقل در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته خودمان هم تلاش زیادی برای بازاریابی نداشته‌ایم.
او افزود: دغدغه اصلی این است که صنعت گاز ما توسعه پیدا کرده و سرمایه‌گذاری بموقع انجام شود. پیگیر افت تولید پارس جنوبی باشیم و سایر میادین گازی را توسعه دهیم و در این صورت با توجه به پیشرفت‌های فناوری در حوزه ال‌ان‌جی و حتی کشتی‌های سی‌ان‌جی‌بر، بازارهای دیگری به‌دست‌آوریم و نگران بازار هند و پاکستان نیز نباشیم.
مدیرعامل پیشین شرکت صادرات گاز ادامه داد: اولویت اول مسئولین کشور باید سرمایه‌گذاری در صنعت گاز، توسعه میادین و صرفه‌جویی انرژی و گاز باشد. بازار را در هر حال می‌توان به‌دست آورد. اکنون بازارهای جدید و اقتصادهای رو به رشد زیادی هستند که نیاز به گاز دارند که می‌توان روی آنها تمرکز کرد.
معینی درباره حمایت چین از اجرای پروژه تاپی و امکان ورود ایران به پروژه صادرات گاز به این کشور تصریح کرد: بازار چین بازار بزرگی است و نیازهای این کشور هم کم نیست. چینی‌ها به نوعی علاقه‌مند هستند بر اساس منافع ملی خودشان عمل کرده و سبد انرژی خود را متنوع کنند. بنابراین هر جا بتوانند سرمایه‌گذاری می‌کنند. ما نیز باید یاد بگیریم که بر اساس منافع ملی عمل کنیم.
اشاره به چالش‌های پارس جنوبی
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم «محمود نجفی عرب»؛ رئیس اتاق بازرگانی تهران طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت، چالش‌های فعلی و آتی تولید گاز از میدان پارس جنوبی را مورد اشاره قرار داد.
در این نامه آمده است: میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گاز غنی دنیا است که حجم ذخایر درجای گاز غنی آن حدود 50 تریلیون متر مکعب برآورد می‌شود. این میدان در گستره‌ای به پهنای 9700 کیلومترمربع در آب‌های خلیج‌فارس، مشترک بین کشورهای ایران و قطر واقع شده است.
در نامه رئیس اتاق بازرگانی افزوده شده است: تهران حدود 3700 کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی ایران و حدود شش هزار کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی قطر قراردارد. از حجم ذخایر درجای یادشده، طبق برآوردهای اولیه سهم ایران از این میدان حدود 14 تریلیون مترمکعب و سهم قطر حدود 37 تریلیون مترمکعب است.
در این نامه آمده است: البته در آخرین مطالعاتی که توسط شرکت نفت و گاز پارس صورت گرفته، با تجمیع اطلاعات تولیدی و توصیفی به‌دست آمده از حفر چاه‌های متعدد، حجم ذخایر کشور کمتر از برآورد اولیه و حدود 
11 و نیم تریلیون مترمکعب تخمین زده شده است. علاوه‌بر تامین انرژی، ادامه فعالیت بسیاری از صنایع پایین دستی که خوراک ورودی آنها از این میدان است، نیز وابسته به تولیدات آن است.
در نامه رئیس اتاق بازرگانی افزوده شده است: با اشاره به افت فشار این میدان و افت تولید احتمالی آن، موضوع تامین پایدار انرژی کشور و ادامه حیات صنایع وابسته به تولیدات این میدان را از مهم‌ترین نگرانی‌های متخصصان و کارشناسان انرژی و صنعت نفت و گاز کشور در سال‌های اخیر دانسته است.
بنابراین گزارش، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به نامه رئیس اتاق تهران، از وزیر نفت خواست بررسی این گزارش و راهکارهای پیشنهادی اتاق تهران در اولویت بررسی قرار گیرد.