md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۸۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
کیهان بررسی می‌کند

سردرگمی والدین برای تهیه سرویس مدارس با عملکرد کُند و ناقص سامانه «سپند»

چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی جدید، تاخیر در قطعی شدن ثبت‌نام سرویس مدرسه برای برخی از والدین دانش‌آموزان دردسرساز شده است.
 
 
 
سرویس اجتماعی-
 
به گزارش کیهان، فعالیت سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی یا به اصطلاح «سپند»، برای تسهیل ثبت‌نام و اطمینان خاطر والدین دانش‌آموزان از وضعیت سرویس مدارس فرزندان‌شان از اوایل خردادماه آغاز شد تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها نگرانی برای رفت و آمد به مدرسه نداشته باشند.
به گفته مدیرکل اداره انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش، در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ آیین‌نامه جدید سرویس مدارس مصوب هیئت وزیران ابلاغ شد که براساس آیین‌نامه جدید، متولی اصلی سرویس مدارس وزارت کشور است و این موضوع به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها سپرده و راهبری می‌شود، از همان زمان سامانه‌ای توسط وزارت کشور تدوین و طراحی و در اختیار والدین گذاشته شد و اطلاع‌رسانی هم به والدین از طرق مختلف انجام شد که بتوانند درخواست خود را برای سرویس مدرسه در سامانه سپند وزارت کشور ثبت کنند تا از خدمات سرویس دانش‌آموزی بهره‌مند شوند.
مدبرنژاد افزود: طبق ماده 2 آیین‌نامه، یک سری شرایط خاص برای راننده‌ها مشخص شده که باید شرایط لازم را داشته باشند تا توسط مسئولین وزارت کشور تایید صلاحیت و بعد بتوانند خدمات ارائه دهند.
صفر تا صد عملکرد سامانه «سپند» 
از زبان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران
همچنین شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران شامگاه سه‌شنبه با اشاره به خدمت‌رسانی این سازمان در حوزه سرویس مدارس، اظهار داشت: براساس آیین‌نامه اجرائی سرویس مدارس دانش‌آموزی مصوب هیئت محترم وزیران در سال گذشته، شهرداری تهران به عنوان مرجع تایید صلاحیت و صدور مجوز برای شرکت‌های متقاضی خدمت در این حوزه و همچنین رانندگان متقاضی مشخص شد و از ۱۸۹ شرکتی که در سامانه سپند توسط وزارت کشور معرفی و اقدام به ثبت‌نام داشتند ۷۵ شرکت مورد تایید قرار گرفته‌اند و همچنین نزدیک به دو هزار راننده در این حوزه برای ارائه خدمات تقاضا داشتند که تمامی رانندگان و مدارکشان مورد بررسی قرار گرفت. نزدیک به هزار و 700 راننده تایید صلاحیت شدند و سایر رانندگان نیز در حال طی کردن مراحل تایید صلاحیت هستند.
وی در مورد سرویس‌های مدارس ادامه داد: در این حوزه ما امسال شاهد دو بازار رسمی و غیر رسمی هستیم که در حوزه رسمی می‌توان به سامانه سپند و پیمانکارانی که ثبت‌نام رسمی کردند و مورد بررسی قرار گرفتند اشاره کرد که اسامی پیمانکاران به آموزش و پرورش اعلام شد و در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت ولی از آنجایی که ۱۷۰ هزار دانش‌آموزی که در سطح تهران مشغول به تحصیل هستند کمتر از یک چهارم در سامانه سپند ثبت‌نام کردند این موضوع باعث شد تا سایر دانش‌آموزان خارج از روند رسمی خدمات را دریافت کنند.
مالکی افزود: نکته حائز اهمیت این است که مدیران محترم مدارس و شرکت‌های پیمانکاری که تاکنون در سامانه سپند ثبت نشده‌اند و قراردادهایی را با مدارس منعقد می‌کنند، حتماً باید اطلاعات شرکت و ناوگان و رانندگانشان در یک زمان مشخص در سامانه سپند ثبت شود؛ همچنین سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز در اسرع وقت نسبت به بررسی و احراز صلاحیت اقدامات لازم را انجام دهد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تاکید کرد: در سامانه سپند رانندگانی که ثبت‌نام می‌کنند آموزش‌هایی به دو صورت حضوری و مجازی خواهند دید که قطعا به سلامت و ایمنی تردد دانش‌آموزان کمک خواهد کرد؛ همچنین در سامانه سپند بیش از چهار هزار دانش‌آموزی را داشتیم که در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند که تمامی این دانش‌آموزان در حوزه سرویس مدارس به صورت رایگان مورد ساماندهی قرار گرفتند. 
وی با اشاره به ناوگان خودرویی تایید شده در سامانه سپند گفت: ناوگان خودرویی مورد تایید شده در سامانه سپند مجهز به برچسب سرویس مدارس هستند و اگر خودرویی نسبت به سرویس مدرسه اقدام کند و مجهز به برچسب سرویس مدارس نباشد بر اساس هماهنگی با پلیس راهور توسط گشت‌هایی که به صورت مشترک میان پلیس و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران انجام خواهد شد اعمال جریمه خواهند شد.
مالکی در پاسخ به این سؤال که اگر والدین در سامانه سپند ثبت‌نام کرده باشند و همچنان مورد بررسی قرار بگیرند و با توجه به کمبود زمان نسبت به شروع سال تحصیلی چه کاری باید انجام بدهند؟ اظهار داشت: در سامانه سپند مواردی را داریم که تعدادشان برای ارائه خدمات سرویس به حد نصاب نرسیده است؛ هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و پیامکی برای تمامی این عزیزان ارسال شد که این گروه از دانش‌آموزان با مراجعه به انجمن اولیای مدرسه می‌توانند از خدماتی که توسط پیمانکاران مورد تایید سامانه سپند استفاده کند و در زمان دیگری اطلاعات خود را در سامانه سپند تکمیل کنند. 
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: والدین محترم حتماً نسبت به برچسب سرویس مدارس حساسیت ویژه‌ای داشته باشند؛ همچنین پیمانکاران موظف هستند طبق نرخ مصوب شورای اسلامی شهر تهران خدمات را ارائه دهند و پیمانکارانی که با مدارس همکاری می‌کنند و مقرر است در زمان دیگری در سامانه سپند ثبت‌نام کنند حتماً باید طبق نرخ مصوب مبالغ را دریافت کنند. سعی کردیم که قیمت نرخ کرایه را به گونه‌ای تصویب کنیم که رانندگان تمایل داشته باشند به عنوان سرویس مدارس ثبت‌نام کنند و هم شهروندان تحت فشار قرار نگیرند.
چه کسی پاسخگوی روند کُند و ناقص ثبت‌نام
در «سپند» است؟
اکنون با وجود توضیحات مبسوط مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره عملکرد سامانه سپند، ذکر چند نکته حائز اهمیت است. اول این که اگر هدف از راه‌اندازی سامانه «سپند» تسهیل امور ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سرویس مدارس بوده است، چرا در ماه‌های اخیر نظم بیشتر و بهتری برای ثبت‌نام قطعی دانش‌آموزان و تعیین تکلیف کار آن‌ها انجام نشده است و اکنون که کمتر از چند روز به آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان باقیمانده، کارهای ثبت‌نام آن‌ها همچنان در سپند پیگیری می‌شود؟
طبق تماس یکی از مخاطبان کیهان، مدارس بر اساس بخشنامه آموزش و پرورش و اعلام قبلی مسئولان سامانه سپند، روند ثبت‌نام سرویس مدرسه را به سامانه سپند ارجاع و اعلام کرده بودند مسئولیت و دخالتی در این زمینه ندارند؛ حال با انجام نشدن روند بررسی و نهائی شدن ثبت درخواست و دریافت خدمات در سپند مسئولان این سامانه دوباره والدین را به مدارس ارجاع کرده‌اند که آنها نیز از ورود به این مسئله پرهیز می‌کنند. به عنوان مثال همین موضوع باعث شده است که این مخاطب به جای تعیین تکلیف ثبت‌نام در سپند، با یک پیمانکار خارج از این چارچوب قرارداد بسته و به جای حدود 16 میلیون تومان بر اساس معیار سامانه سپند، مجبور به پرداخت 21 میلیون تومان شده است. اکنون چه دستگاهی ناظر عملکرد این اتفاق است؟
طبق گزارش‌های اعلام شده، مشکل سامانه سپند فقط مربوط به تهران نبوده و در استان‌هایی مثل خوزستان نیز شاهد روندی کُند و ناقص در ثبت‌نام دانش‌آموزان بوده‌ایم. بنا به گزارش ایرنا در 18 شهریورماه، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموزان استان در سامانه سپند ثبت‌نام نکردند، گفت: سامانه سپند پوشش مناسبی برای سرویس مدارس دانش‌آموزان خوزستان نداشته و بسیار نگران وضعیت حمل‌ونقل این قشر در سال تحصیلی جدید هستیم.
علاوه‌بر این‌ها، بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل اینکه هنوز هدایت تحصیلی آن‌ها انجام نشده، موفق به ثبت‌نام در این سامانه نشدند؛ حال آنکه وضعیت رفت و آمد دانش‌آموزان یک امر ضروری است و دستگاه متولی باید پیش از این‌ها برای روند ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدام می‌کردند.
اکنون به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی اعم از آموزش و پرورش، وزارت کشور، شهرداری‌ها و سازمان تاکسیرانی باید پاسخگوی شرایط کُند و ناقص ثبت‌نام سرویس مدارس باشند و ضمن تبیین و حل فوری این مشکلات برای سال تحصیلی پیش رو، راه چاره‌ای برای سال آینده تحصیلی دانش‌آموزان بیاندیشند تا والدین دانش‌آموزان دوباره دچار سردرگمی و نگرانی از
رفت و آمد فرزندشان نباشند.