md.appm50.ir

کد خبر: ۲۹۵۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷

 گزارش «هیل» از بی‌اعتمادی مردم آمریکا به ساز و کار انتخاباتی این کشور


 
 گزارش تارنمای هیل از نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی انجام‌شده در آمریکا نشان می‌دهد، مردم این کشور به سازوکارهای انتخاباتی این کشور اعتماد ندارند.
15 آبان‌ماه امسال زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هرچه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم اوضاع این کشور به سمت «خشونت سیاسی» پیش می‌رود. با سوءقصد دوباره به جان ترامپ نیز این موضوع نمود بیشتری پیدا کرده است. روزنامه «نیویورک‌تایمز» در همین زمینه نوشته است: «آمریکایی‌ها در حالی به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۵ نوامبر (۱۵ آبان) نزدیک می‌شوند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق کشورشان، ظاهراً هم الهام‌بخش و هم هدف آشکار خشونت‌های سیاسی در آمریکا است. موضوعی که به طور فزاینده‌ به سیاست آمریکا در عصر مدرن شکل داده و تهدیدات بمب‌گذاری و سوءقصدها را به بخشی از چشم‌انداز سیاسی آمریکا تبدیل کرده است.»
اما آنچه این روزها بیش از هر چیز موضوع «خشونت سیاسی» در آمریکا را برجسته کرده است، بی‌اعتمادی مردم آمریکا به نظام انتخاباتی این کشور است. طی ماه‌های گذشته چندین نظرسنجی انجام شده است که نتایج همه آنها نشان می‌دهد که نزدیک به 70درصد مردم این کشور بر این باورند که ترامپ و حامیانش در صورت شکست در انتخابات نتیجه را نخواهد پذیرفت (چون به نظام و سیستم انتخاباتی اعتماد ندارند). نتایج جدیدترین نظرسنجی هم از بی‌اعتمادی شهروندان آمریکایی به نظام انتخابات این کشور حکایت دارد و نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از جمهوری‌خواهان در صورت پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴، نتیجه را نخواهند پذیرفت.
به گزارش ایرنا، تارنمای «هیل» با استناد به نتایج نظرسنجی سازمان «پروژه عدالت جهانی» نوشته است: «۴۶درصد از جمهوری‌خواهان گفته‌اند در صورتی که نامزد این حزب شکست بخورد نتیجه انتخابات را نخواهند پذیرفت و ۱۴ درصد از همه پاسخ‌دهندگان جمهوری‌خواه در این نظرسنجی عنوان کرده‌اند که در صورت پیروزی حزب مخالف، نتیجه را برهم خواهند زد.»
گزارش جدید این سازمان غیرانتفاعی که مدعی ارتقای وضعیت حاکمیت قانون در جهان است، با استفاده از نظرسنجی اخیر نشان داد از بین دموکرات‌ها، ۲۷درصد گفته‌اند که حتی اگر نامزد حزب رقیب پیروز شود نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ را مشروع نمی‌دانند و ۱۱درصد هم تاکید کرده‌اند در صورت شکست نامزد حزب دموکرات برای برهم زدن نتایج انتخابات اقدام خواهند کرد. این نتایج نشان داد که بعد از انتخابات سال ۲۰۲۰، جامعه آمریکا همچنان نسبت به روند انتخاباتی بی‌اعتماد است و در نهایت نتایج ارائه‌شده در انتخابات ماه نوامبر (آبان) را زیر سؤال خواهد برد. «الیزابت اندرسن» مدیر اجرائی پروژه عدالت جهانی در تحلیل این نتایج گفت: «بی‌اعتمادی به روند انتخاباتی زنگ خطری در آستانه انتخابات به‌شمار می‌آید. لازم است که مقامات دولتی، رسانه‌ها و رهبران جوامع مختلف ما و شهروندان آگاه برای اعتمادسازی و تعهد به حاکمیت قانون تلاش کنند.»
ارسال بسته‌های مشکوک به مقامات
در گزارش دیگری که باز نشان از تشدید تنش‌های سیاسی در این کشور در آستانه انتخابات حکایت دارد، تارنمای آکسیوس در گزارشی با اشاره به ارسال بسته‌های مشکوک به مقامات انتخاباتی در ۱۵ ایالت آمریکا، نسبت به افزایش سطح تهدیدات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در این کشور هشدار داد. 
به گزارش ایرنا به نقل از از این رسانه آمریکایی، اف‌بی‌آی (FBI) و سرویس بازرسی پستی ایالات‌متحده (USPIS)‌ در حال بررسی یک‌سری نامه‌های مشکوک هستند که حاوی یک ماده ناشناخته بوده و به مقامات انتخاباتی در چندین ایالت ارسال شده است. این گزارش با اشاره به این که رأی‌گیری زودهنگام در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر (آبان)‌ آمریکا در حال انجام است، تاکید کرد ایالت‌ها تدابیر امنیتی را در سراسر آمریکا افزایش داده‌اند. این در حالی است که مقامات وزارت دادگستری تاکنون ده‌ها گزارش از تهدیدات علیه کارکنان انتخاباتی را در سال جاری بررسی کرده‌اند که منجر به اتهامات جنائی شده است. این مقامات همچنین هشدار داده‌اند که آمریکا در «دوران جدیدی است که در آن جامعه انتخاباتی قربانی، هدف و مورد حمله قرار می‌گیرد.»
آکسیوس با اشاره به این که دفتر «استفانی توماس» وزیر امور خارجه ایالت کنکتیکت و دفتر «جنا گریسولد» وزیر امور خارجه کلرادو یکی از ده‌ها مراکزی بودند که این بسته‌های مشکوک به آن ارسال شده، نوشت: این بسته‌های حاوی مواد مشکوک به دفاتری در ایندیانا، آیووا کانزاس، مریلند، ماساچوست، می‌سی‌سی‌پی، میسوری، نبراسکا، اوکلاهما، رودآیلند، تنسی و وایومینگ نیز ارسال شده‌اند.
به گزارش ایرنا، پیش‌تر نیز بسته‌هایی با محتویات پودرمانند برای مقامات ایالتی و انتخاباتی در نبراسکا، تنسی، وایومینگ، اوکالاهاما و آیووا ارسال شده است. این دومین‌بار در یک سال گذشته است که بسته‌های مشکوک به مقامات انتخاباتی در آمریکا ارسال می‌شوند. نوامبر(آبان 1402) گذشته، نامه‌های مشکوکی به ادارات انتخابات و ساختمان‌های دولتی در دست‌کم ۶ ایالت آمریکا ارسال شد. برخی از نامه‌ها حاوی ماده فنتانیل بودند و برخی دیگر سمی نبودند. با وجود سمی نبودن محتوای نامه‌های مشکوک، این اقدام شمارش آراء را در برخی از انتخابات محلی به تاخیر انداخت.